Returer
Om du ångrar ditt köp eller av annan anledning önskar att skicka tillbaka den vara du köpt från vår webshop till oss finns det olika valmöjligheter. Det beror bland annat på hur länge du haft produkten hos dig och vad anledningen till returen är. Önskar du använda din ångerrätt, är det ett garantiärende eller har garantin löpt ut? Du hittar mer information nedan.
Vänligen notera: Vi hanterar endast reklamationer och garantiärenden för artiklar köpa i vår webshop. För varor köpta hos annan återförsäljare, vänligen kontakta denne.
Generell information kring returer
1. Vänligen undvik skador på, och nedsmutsning av, varan. Om möjligt, skicka tillbaka varan till oss i sin originalförpackning inklusive alla delar, tillbehör och dokument (t.ex. bruksanvisning). Använd vid behov en skyddande ytterförpackning – exempelvis en extra kartong. Om du inte längre har originalförpackningen kvar, vänligen se till så att varan skickas tillbaka i en lämplig förpackning med tillräckligt skydd för eventuell transportskada.
2. Vänligen undvik att skicka tillbaka varor till oss utan att ha fyllt i returformuläret (länk till returformulär) hos oss. Om vi inte får information om en ankommande retur kan det i våra system bli svårt för oss att matcha returen till en beställning, vilket gör att återbetalningen till dig kommer att fördröjas.
Avbeställning och ångerrätt
Ångerrätt
Vid köp av varor i vår e-shop gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa när du tar emot den beställda varan. Detta innebär att du som utgångspunkt har rätt att ångra ditt köp utan att ange några skäl genom att skriftligen meddela detta till vår kundtjänst från det att du har lagt din beställning och inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan.
Om du vill ångra ditt köp vänligen maila in på
[email protected]
Läs mer kring utförande av din ångerrätt här.
Kostnad
Du som kund ansvarar själv för paketet tills det ankommer på lagret hos GIAB, detta innefattar även att du själv får stå för returkostnaden på 69 kr. Returkostnaden blir avdragen från beloppet som återbetalas till dig när vi mottagit paketet i retur.
Återbetalning
Så snart GIAB mottar ditt paket i retur vill återbetalningen ske. Pengarna blir återbetald via samma betalsätt som du använda vi köptillfälle. I tillfälle där du redan har betald din faktura via Klarna innan du skapar en retur kommer Klarna återbetala pengarna till ditt bankkonto.
Byta till annan produkt
Det är inte möjligt att byta till en annan produkt utan du får göra en retur och lägga en ny beställning. Om du använt en rabattkod vid ditt första köp kan du kontakta vår kundtjänst för ytterligare hjälp.
Reklamation / Garantiärende
Giltig garanti
Inköpsbevis (kvitto/kvittokopia) måste finnas för att en reklamation ska kunna registreras och upprättas, och du ska kunna nyttja din garanti.
Vänligen notera: Vi hanterar endast reklamationer och garantiärenden för artiklar köpa i vår webbshop. För varor köpta hos annan återförsäljare, vänligen kontakta denne.
Vänligen kontakta oss på [email protected] om du vill reklamera en vara, så hjälper vi dig gärna. Tänk på att vi har en FAQ med många svar och lösningar på de problem som kan uppkomma på våra produkter.
Vår garanti täcker defekter och felaktiga delar orsakade av fel i material eller tillverkning, således inte reservdelar som kannor, vattentank etc. Garantin täcker fel av teknisk natur och ej de uppkomna på grund av felaktigt handhavande.
I ditt meddelande om reklamation till oss ber vi dig att uppge vad det är som är fel med varan. Melitta är skyldigt att åtgärda sådana fel som är ursprungliga och alltså fanns när du köpte varan. I sådana fall kan det t.ex. bli aktuellt för Melitta att reparera felet, byta varan till en ny, felfri varan, ge dig ett prisavdrag eller att häva köpet. Som huvudregel vill vi alltid försöka åtgärda problemet genom reparation. Vad vår garanti täcker: det hittar du här.
Vilken garanti din produkt har hittar du här.
Ogiltig garanti
Har ett problem uppstått med din maskin och garantin har slutat att gälla? Det finns många lösningar på vanligt förekommande problem i vår FAQ.
Krånglar din espressomaskin? Hos Centralservice i Osby får du bästa service och hjälp med din espressomaskin. Här finner du även diverse reservdelar till våra maskiner och bryggare.